نحوه ی صحیح آب بندی خودرو صفر کیلومتر!!!

نحوه ی صحیح آب بندی خودرو صفر کیلومتر!!!

نحوه ی صحیح آب بندی خودرو صفر کیلومتر!!!

 

نحوه ی صحیح آب بندی خودرو صفر کیلومتر!!!

نحوه ی صحیح آب بندی خودرو صفر کیلومتر!!!

نحوه ی صحیح آب بندی خودرو صفر کیلومتر!!!

بسیاری از خریداران ایرانی با این تصور که باید خودروی صفرخودشان را قبل از سرویس اولیه بقدری تحت فشار قرار دهند که اگر

نقص فنی یا ایرادی در مونتاژ بوده مشخص گردد داد صاحب بچه را در می آورند.

این در صورتی است که با این اقدام شما خود به تخریب ساختار اصلی موتور می پردازید! و گمان می کنید که در حال انجام

صحیح ترین کار ممکن هستید!!!

چراکه با فشار نامتعارف به موتور یک خودروی صفر کیلومتر از هماهنگ شدن قطعات خودرو(مچ شدن) جلوگیری خواهید کرد.

برخی بر این نظر هستند که آب بندی مخصوص خودروهای نسل گذشته بوده و خودروهای امروزی نیازی به آب بندی ندارند.

در صورتی که این طرز تفکر یک نگاه کاملا سنتی و غیر علمیست که به هیچ وجه قابل دفاع نبوده و نخواهد بود!

از سویی دیگر برخی افراد مرحله ی تست نهایی کیفیت که در داخل کارخانه و توسط دستگاه ها_تستر های کارخانه انجام

می پذیرد را به عنوان مرحله ی آب بندی قلمداد می کنند! کاملا واضح است که به هیچ وجه مرحله ی تست نهایی کیفیت خط

تولید یک کارخانه نمی تواند بعنوان آب بندی شدن خودرو در نظر گرفته شود.

متاسفانه برخی دیگر ادعا می کنند که امروز دیگر نیازی به آب بندی خودروها نیست! چراکه خود کارخانه سازنده خودروی آب

بندی شده به مشتری تحویل می دهد!!!

البته از بازار خودرویی که هنوز موتور پیکان و امثال ۴۰۵ را به تولید می رساند یا اقدام به تولید پراید وانت می کند نمی توان

بیش از این انتظار داشت.

افکاری کاملا غیر علمی و اصطلاحا بازی که هیچ منطق مشخصی را در پی ندارند.

این در صورتیست که در دفترچه ی راهنمای یک سوپراسپرت مانند جگوار هم به وضوح نوشته شده که این خودرو نیاز به

آب بندی دارد, تا شما بتوانید از نهایت کیفیت و قدرت محصول بهره مند گردید.

چندی پیش دو خودروی بنز کلاس S را مقایسه می کردم که هر دو ساخت سال ۲۰۱۳ بوده و کارکردی مشابه داشتند.

اما یکی از این دو بنز لوکس بشدت فرسوده و خسته بنظر می رسید! ولی بنز دیگر هنوز باتمام توان از عابرین دلبری می کرد.

شاید باور این مطلب برای شما سخت باشد ولی نکته قابل توجه این است , بنزی که مرحله ی آب بندی را بدرستی پشت سر

گذاشته بود هنوز سرحال بنظر می رسید. ولی بنز دیگر بدلیل تحمل فشار بیش از حد از ابتدا تحویل به مالک جوان خود و

آب بندی نشدن, با افت محسوس اتاق روبرو بود. حتی با انجام سرویس های دوره ای منظم بازهم آثار فشار بی دلیل مالک

جوان این خودرو در دوره ی آب بندی باقی مانده بود. باور کنید که شتاب_مصرف سوخت_قدرت ترمز_استهلاک موتور و کابین در

بنزی که بدرستی آب بندی شده بود هنوز حال و هوای روزهای اول خرید و کم کارکرد بودن را یادر آوری می کرد.

این درصورتی است که آب بندی خودرو صفر کیلومتر کار پیچیده ای نیست!

فقط نیاز به کمی صبر و حوصله دارد. معمولا خریداران با هیجانی خاص آماده شتاب گیری و تست قدرت خودروی صفر کیلومتر

خود دارند. اما همین هیجان می تواند به ضرر خریدار تمام شود!

قدم اول :

دنده های خودرو صفرکیلومتر را روی ۳ یا ۴ هزار دور تعویض کنید و از پر کردن دنده تا ۶ یا ۶۵۰۰هزار (محدوده ی قرمز) دور

پرهیز کنید!

چراکه این دور موتور باعث آشفتگی موتور صفر کیلومتر شده و ریتم موتور یا صدایی که به گوش می رسد شاهدی عینی برای

این حقیقت است.

شما با تعویض دنده ها در دورهای پایین به موتور فرصت می دهید که ریتم کارکرد خود را بمرور تنظیم کند.

از شتاب گیری و برخ کشیدن شتاب خودروی خود خودداری کنید!

هرشتاب گیری همانند ضربه ای مهلک به موتور خودروی صفر کیلومتر است.

سعی کنید در هنگام تعویض دنده خصوصا در خودروهای گیربکس دستی اینکار را باکمال آرامش انجام دهید. بدلیل نو بودن

چرخ دنده های گیربکس در هنگام تعویض دنده اگر عجله کنید یا بدرستی دنده را جانزنید باعث آسیب دیدن چرخ دنده ها

خواهید شد. از سویی دیگر چرخ دنده های گیربکس لبه های استانداردی دارند که بمرور زمان بسته به چگونگی تعویض دنده

مالک خودرو تغییر شکل داده و نرم تر عمل خواهند کرد.

از انجام تیک آف یا حرکات نمایشی جدا خودداری کنید. نگران نباشید زمان کافی برای انجام این نوع رفتار وجود دارد!

شاید به ذهنتان هم خطور نکند که سیستم ترمز خودرو هم نیاز به آب بندی دارد!

بنابر این فاصله ی مجاز با خودروی جلویی را رعایت کنید تا مجبور به فشار آوردن بیش از حد به سیستم ترمز نگردید.

در کل سعی کنید با سرعت کم و رعایت فاصله ی مجاز به سیلندر و سوپاپ های سیستم ترمز که روغن ترمز را به جریان

می اندازند فرصت کافی برای آب بندی شدن دهید. از سویی دیگر لنت ترمزها بدلیل نو بودن هنوز با صفحه دیسک های ترمز

مچ نشده و برای اینکار زمان و صبر بیشتری لازم است.

قدم دوم :

از حمل بار یا تعداد نفرات زیاد خودداری کنید. چرا که موتور هنوز آمادگی لازم برای این کار را نداشته و ممکن است در میزان

مصرف سوخت خودرو در دراز مدت تاثیر مستقیم داشته باشد.

بهیچ وجه از مسیر های کوهستانی و سنگ لاخ عبور نکنید و اگر مجبور به این کار شدید در کمال آرامش و با کمترین سرعت

ممکن اقدام به این کار کنید.

(چرا که اینکار منجر به صدا افتادن کابین خودرو , سریع تر از زمان معمول می گردد)

قدم سوم :

تحت هیچ شرایطی با خودروی صفر کیلومتر به مسافرت نروید!

اینکار فشار مداومی به موتور تحمیل می کند که استهلاک و مصرف سوخت را بالا می برد. از سویی دیگر کابین_سیستم تعلیق

و فنر بندی در حالی که هنوز به هماهنگی لازم و نرمی کافی نرسیده اند با دست اندازها_شرایط متفاوت جاده ای_فشارهای

جانبی شدید و… روبرو می شوند, که خود این مسئله باعث افت محسوس اتاق در دراز مدت می گردد.

خودروی صفر کیلومتر نباید مسافتی بیش از حدود ۷۵ کیلومتر را بطور مداوم طی کند.

(اگر اجباری در این کار است, هر ۷۵ کیلومتر یکبار توقف کرده و حداقل ۱۵ دقیقه خودرو را خاموش کنید تا موتور کمی خنک شده

و حداقل فشار وارده بطور مداوم نباشد)

قدم چهارم :

اگر خودروی شما دارای گارانتی می باشد و شرکت مورد نظر قابل اعتماد است با توجه به کیلومتر مشخص شده برای سرویس

اولیه از سوی شرکت حتما به مراجعت به نمایندگی اقدام کنید.

اما اگر خودروی شما واردات آزاد بوده و یا شما اطمینانی به نمایندگی مجاز ندارید! باکمی تحقیق به یک مرکز تخصصی خودرو

مراجعه و اقدام به انجام سرویس اولیه نمایید.

قدم پنجم : (قدم نهایی)

بعد از طی حداقل ۸۰۰ یا حداکثر ۱۰۰۰ کیلومتر اولیه موتور آمادگی لازم برای تجربه ی فشار بیشتر را پیدا کرده و اکنون زمان

مناسبی برای تجربه ی یک مسافرت خانوادگیست!

چراکه اکنون موتور می تواند با توان لازم فشار مداوم یک سفر را تحمل و در حقیقت کارکرد خود را یکنواخت تر کند!

(اما توصیه می شود از تخته گاز رفتن یا بکارگیری مداوم کولر تا حد امکان خودداری کنید,تا خودرو در اولین تجربه خود در یک سفر

خانوادگی فشار کمتری تجربه کند)

خواهید دید که بعد از آب بندی خودروی خود با این شیوه خودروی شما با آرامش بیشتر و استهلاک بشدت کمتری نصبت به

نمونه های مشابه در دراز مدت عمل خواهد کرد. صد البته مصرف سوخت و شتاب خودرو در عالی ترین حالت ممکن

ثبت می شود.

شما احتمالا این مطالب را نیز دوست دارید...

۴ بازخورد

  1. ایمان می‌گه:

    احسنت بر شما با این متن خیییلی خوب متشکریم

  2. محمد می‌گه:

    با سلام و تشکر از توضیحات مفیدتون البته ای شرایط در صورتی است که مسئولیت انتقال خودرو از کارخانه به نمایندگی ها دارای وجدان کاری و مسئولیت پذیری و حس امانتداری باشند و با این بی زبونهامثل خودروی خودشو رفتار کنن

  3. مرتصی می‌گه:

    مرسی و ممنون و متشکر نکات لازم را فرا گرفتم خیلی عالی بود…….✔✔✔✔✔👌👌👌👌👌👌

  4. علی می‌گه:

    سلام بر شما. واقعا مطالب پرکاربردی بود.متشکرم.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *