ﺗﻔﺎﻭﺕ ﺳﺮﻣﺎﺧﻮﺭﺩﮔﻲ ﻭ ﺁﻧﻔﻮﻻﻧﺰﺍ:

ﺗﻔﺎﻭﺕ ﺳﺮﻣﺎﺧﻮﺭﺩﮔﻲ ﻭ ﺁﻧﻔﻮﻻﻧﺰﺍ

ﺗﻔﺎﻭﺕ ﺳﺮﻣﺎﺧﻮﺭﺩﮔﻲ ﻭ ﺁﻧﻔﻮﻻﻧﺰﺍ

ﺗﻔﺎﻭﺕ ﺳﺮﻣﺎﺧﻮﺭﺩﮔﻲ ﻭ ﺁﻧﻔﻮﻻﻧﺰﺍ:

 

ﺁﻧﻔﻮﻻﻧﺰﺍ ﺑﺎ ﻋﻼﺋﻢ ﺷﺪﻳﺪ ﻫﻤﺮﺍﻩ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻧﺎﮔﻬﺎﻥ ﺑﺮﻭﺯ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ ﻭ ﻣﻌﻤﻮﻻ ﻓﺮﺩ ﺭﺍ ﻣﺠﺒﻮﺭ ﺑﻪ ﺍﺳﺘﺮﺍﺣﺖ ﺩﺭ ﺭﺧﺘﺨﻮﺍﺏ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ . ﺗﺐ، ﺳﺮﺩﺭﺩ، ﺩﺭﺩ ﻋﻀﻼﺕ، ﻛﻮﻓﺘﮕﻲ ﻭ ﺧﺴﺘﮕﻲ ﺷﺪﻳﺪ ﻣﻬﻢ ﺗﺮﻳﻦ ﻋﻼﺋﻢ ﻫﺴﺘﻨﺪ .
ﺍﻣﺎ ﺳﺮﻣﺎﺧﻮﺭﺩﮔﻲ ﺑﻪ ﺗﺪﺭﻳﺞ ﺑﺮﻭﺯ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ ﻭ ﺷﺪﺕ ﻛﻤﺘﺮﻱ ﺩﺍﺭﺩ .
ﺗﺐ ﻧﻪ ﭼﻨﺪﺍﻥ ﺑﺎﻻ، ﺳﺮﺩﺭﺩ ﺧﻔﻴﻒ، ﺩﺭﺩ، ﺧﺴﺘﮕﻲ ﻭ ﺿﻌﻒ ﺟﺰﺋﻲ، ﺁﺏ ﺭﻳﺰﺵ ﺑﻴﻨﻲ، ﻋﻄﺴﻪ، ﭘﺮﺧﻮﻧﻲ ﺑﻴﻨﻲ ﻭ ﺍﻏﻠﺐ ﺳﺮﻓﻪ ﺧﻔﻴﻒ ﻭ ﺭﻳﺰﺵ ﺍﺷﻚ ﻧﺸﺎﻧﻪ ﻫﺎﻱ ﺍﺑﺘﻼ ﺑﻪ ﺳﺮﻣﺎﺧﻮﺭﺩﮔﻲ ﺍﺳﺖ .
ﺭﺍﻫﻜﺎﺭﻫﺎﻱ ﺳﺎﺩﻩ ﺑﺮﺍﻱ ﺑﻬﺒﻮﺩﻱ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﮔﺮﻡ ﻧﮕﻪ ﺩﺍﺭﻳﺪ ﻭ ﺍﺳﺘﺮﺍﺣﺖ ﻛﻨﻴﺪ.
ﺑﻴﻨﻲ ﺭﺍ ﺑﺎ ﻣﺤﻠﻮﻝ ﻫﺎﻱ ﺍﺳﺘﺮﻳﻞ ﺷﺴﺘﺸﻮ ﺩﻫﻴﺪ .
ﻣﺎﻳﻌﺎﺕ ﺯﻳﺎﺩ ﺑﻪ ﺧﺼﻮﺹ ﻧﻮﺷﻴﺪﻧﻲ ﻫﺎﻱ ﮔﺮﻡ ﻣﻴﻞ ﻧﻤﺎﻳﻴﺪ .
ﺍﺗﺎﻕ ﺭﺍ ﺑﻴﺶ ﺍﺯ ﺣﺪ ﮔﺮﻡ ﻧﻜﻨﻴﺪ.
ﻣﺮﺍﻗﺐ ﺑﺎﺷﻴﺪ ﺭﻃﻮﺑﺖ ﻛﺎﻓﻲ ﺍﺗﺎﻕ ﺣﻔﻆ ﺷﻮﺩ.

 

هیچ کس از سرماخوردگی در امان نیست.

ﺑﺎ ﺳﺮﺩ ﺷﺪﻥ ﻫﻮﺍ ﻣﻘﺎﻭﻣﺖ ﺑﺪﻥ ﻛﺎﻫﺶ ﻣﻲ ﻳﺎﺑﺪ ﻭ ﻗﺪﺭﺕ ﺩﻓﺎﻋﻲ ﺑﺪﻥ ﻋﻤﻠﻜﺮﺩ ﺿﻌﻴﻒ ﺗﺮﻱ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺩﺍﺷﺖ . ﺍﺯ ﻫﻤﻴﻦ ﺭﻭ ﻣﺼﺮﻑ ﻭﻳﺘﺎﻣﻴﻦ ﻫﺎ ﺩﺭ ﻳﻚ ﺩﻭﺭﻩ ﻣﺸﺨﺺ ﻣﻔﻴﺪ ﺍﺳﺖ .

ﻛﻮﺩﻛﺎﻥ ﺑﻴﺶ ﺍﺯ ﻫﻤﻪ ﺩﺭ ﻣﻌﺮﺽ ﺍﻳﻦ ﺑﻴﻤﺎﺭﻱ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻭ ﺑﻪ ﻃﻮﺭ ﻣﺘﻮﺳﻂ ﺷﺶ ﺑﺎﺭ ﺩﺭ ﺳﺎﻝ ﻣﺒﺘﻼ ﻣﻲ ﺷﻮﻧﺪ .
ﮔﺮﭼﻪ ﻋﺪﻡ ﺗﻜﺎﻣﻞ ﺳﻴﺴﺘﻢ ﺍﻳﻤﻨﻲ ﻣﻬﻢ ﺗﺮﻳﻦ ﻋﻠﺖ ﺍﺳﺖ ﺍﻣﺎ ﻣﺴﺮﻱ ﺑﻮﺩﻥ ﺷﺪﻳﺪ ﻭﻳﺮﻭﺱ ﻫﺎ ﻭ ﻣﺤﻴﻂ ﺯﻧﺪﮔﻲ ﮔﺮﻭﻫﻲ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﻣﻬﺪﻛﻮﺩﻙ ﻭ ﻣﺪﺭﺳﻪ ﻧﻴﺰ ﻧﻘﺶ ﻗﺎﺑﻞ ﺗﻮﺟﻬﻲ ﺩﺍﺭﺩ . ﺗﻨﺎﻭﺏ ﺍﺑﺘﻼ ﺑﻪ ﺳﺮﻣﺎﺧﻮﺭﺩﮔﻲ ﺑﺎ ﺑﺰﺭﮒ ﺷﺪﻥ ﻛﺎﻫﺶ ﻣﻲ ﻳﺎﺑﺪ. ﺑﺰﺭﮔﺴﺎﻻﻥ ﺣﺪﻭﺩ ۲ ﺗﺎ ۳ ﺑﺎﺭ ﺩﺭ ﺳﺎﻝ ﻣﺒﺘﻼ ﺑﻪ ﺳﺮﻣﺎﺧﻮﺭﺩﮔﻲ ﻣﻲ ﺷﻮﻧﺪ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺳﻨﻴﻦ ﺳﺎﻟﻤﻨﺪﻱ ﺑﻪ ﻳﻚ ﺑﺎﺭ ﻣﻲ ﺭﺳﺪ .
ﺍﻟﺒﺘﻪ ﻣﻤﻜﻦ ﺍﺳﺖ ﺳﺎﻟﻤﻨﺪ ﺍﺻﻼ ﻣﺒﺘﻼ ﻧﺸﻮﺩ ﺯﻳﺮﺍ ﺳﻴﺴﺘﻢ ﺍﻳﻤﻨﻲ ﺑﺪﻥ ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﻭﻳﺮﻭﺱ ﻫﺎﻱ ﻋﺎﻣﻞ ﺳﺮﻣﺎﺧﻮﺭﺩﮔﻲ ﺗﻜﺎﻣﻞ ﻳﺎﻓﺘﻪ ﺍﺳﺖ .

 

 

ﭘﻴﺸﮕﻴﺮﻱ ﺍﺯ ﺳﺮﻣﺎﺧﻮﺭﺩﮔﻲ:

ﻣﻄﻤﺌﻦ ﺗﺮﻳﻦ ﺭﻭﺵ ﺑﺮﺍﻱ ﺩﺭ ﺍﻣﺎﻥ ﻣﺎﻧﺪﻥ ﺍﺯ ﺳﺮﻣﺎﺧﻮﺭﺩﮔﻲ، ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺍﻳﻦ ﻧﻜﺘﻪ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺳﻴﺴﺘﻢ ﺍﻳﻤﻨﻲ ﺿﻌﻴﻒ ﻧﺸﻮﺩ .
ﺗﻮﺻﻴﻪ ﻫﺎﻱ ﻣﻬﻢ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺑﺎﺭﻩ ﻋﺒﺎﺭﺗﻨﺪ ﺍﺯ :
ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ﺍﺳﺘﺮﺱ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻴﺪ ﺯﻳﺮﺍ ﺍﺳﺘﺮﺱ ﺑﻪ ﺳﻴﺴﺘﻢ ﺍﻳﻤﻨﻲ ﺑﺪﻥ ﺁﺳﻴﺐ ﻣﻲ ﺭﺳﺎﻧﺪ .
ﻳﻮﮔﺎ ﻭ ﺗﻤﺮﻳﻨﺎﺕ ﺭﻳﻠﻜﺴﻴﺸﻦ ﺍﺯ ﺟﻤﻠﻪ ﺑﻬﺘﺮﻳﻦ ﺭﻭﺵ ﻫﺎﻱ ﻛﺴﺐ ﺁﺭﺍﻣﺶ ﺍﺳﺖ. ﻭﺭﺯﺵ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻃﻮﺭ ﻣﻨﻈﻢ ﺩﺭ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﺭﻭﺯﺍﻧﻪ ﺧﻮﺩ ﺑﮕﻨﺠﺎﻧﻴﺪ . ﻧﻴﻢ ﺳﺎﻋﺖ ﭘﻴﺎﺩﻩ ﺭﻭﻱ ﺭﻭﺯﺍﻧﻪ ﺑﺮﺍﻱ ﺍﻓﺮﺍﺩﻱ ﻛﻪ ﻫﻤﻴﺸﻪ ﺑﻲ ﺗﺤﺮﻙ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻋﺎﻟﻲ ﺍﺳﺖ .
ﺗﻐﺬﻳﻪ ﻣﺘﻌﺎﺩﻝ، ﻣﺘﻨﻮﻉ ﻭ ﻛﺎﻓﻲ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻴﺪ؛ ﺍﻻﻥ ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻨﺎﺳﺒﻲ ﺑﺮﺍﻱ ﺷﺮﻭﻉ ﺭﮊﻳﻢ ﻏﺬﺍﻳﻲ ﻧﻴﺴﺖ . ﺑﻪ ﺍﻧﺪﺍﺯﻩ ﻛﺎﻓﻲ ﺑﺨﻮﺍﺑﻴﺪ ﻭ ﺩﺭ ﺳﺎﻋﺖ ﻣﻨﻈﻢ ﺍﺯ ﺧﻮﺍﺏ ﺑﻴﺪﺍﺭ ﺷﻮﻳﺪ .
ﺟﻠﻮﮔﻴﺮﻱ ﺍﺯ ﺍﻧﺘﻘﺎﻝ ﺳﺮﻣﺎﺧﻮﺭﺩﮔﻲ ﺑﻪ ﺩﻳﮕﺮﺍﻥ ﺍﻧﺘﻘﺎﻝ ﻭﻳﺮﻭﺱ ﻫﺎ ﺑﻪ ﺑﻬﺪﺍﺷﺖ ﻓﺮﺩﻱ ﻭ ﻣﺤﻴﻂ ﺯﻧﺪﮔﻲ ﺑﺮﻣﻲ ﮔﺮﺩﺩ :
ﻣﺮﺗﺐ ﺩﺳﺖ ﻫﺎ ﺭﺍ ﺑﺸﻮﻳﻴﺪ ﻭ ﺑﻪ ﻛﻮﺩﻛﺎﻥ ﺭﻭﺵ ﺻﺤﻴﺢ ﺍﻳﻦ ﻛﺎﺭ ﺭﺍ ﺑﻴﺎﻣﻮﺯﻳﺪ؛ ﺑﺎ ﺁﺏ ﻭ ﺻﺎﺑﻮﻥ ﺩﺳﺖ ﻫﺎ ﺭﺍ ﺑﻴﺸﺘﺮ ﺍﺯ ﻳﻚ ﺩﻗﻴﻘﻪ ﻛﺎﻣﻼ ﺑﻪ ﻫﻢ ﺑﻜﺸﻴﺪ ﺗﺎ ﻛﻒ ﻛﻨﺪ ﻭ ﺯﻳﺮ ﻧﺎﺧﻦ ﻫﺎ ﺭﺍ ﻧﻴﺰ ﺣﺘﻤﺎ ﺑﺸﻮﻳﻴﺪ . ﺩﺭ ﻣﺪﺕ ﺑﻴﻤﺎﺭﻱ ﺍﺯ ﺣﻮﻟﻪ، ﻟﻴﻮﺍﻥ، ﺩﺳﺘﻜﺶ ﻭ ﺩﻳﮕﺮ ﻭﺳﺎﻳﻞ ﺷﺨﺼﻲ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﻧﻤﺎﻳﻴﺪ .
ﺣﺪﺍﻻﻣﻜﺎﻥ ﺩﺳﺖ ﻫﺎ ﺭﺍ ﻛﻤﺘﺮ ﺑﻪ ﺻﻮﺭﺕ ﺑﺰﻧﻴﺪ . ﺑﻬﺘﺮ ﺍﺳﺖ ﻃﻲ ﺩﻭﺭﻩ ﺑﻴﻤﺎﺭﻱ ﻣﺎﺳﻚ ﺑﺰﻧﻴﺪ ﻭ ﮔﺮﻧﻪ ﻫﻨﮕﺎﻡ ﺳﺮﻓﻪ ﻭ ﻋﻄﺴﻪ ﺩﺳﺘﻤﺎﻟﻲ ﺭﺍ ﺟﻠﻮﻱ ﺻﻮﺭﺕ ﺑﮕﻴﺮﻳﺪ.
ﺍﺯ ﺑﻮﺳﻴﺪﻥ ﻭ ﺩﺳﺖ ﺩﺍﺩﻥ ﺍﻃﺮﺍﻓﻴﺎﻥ ﺑﻪ ﺧﺼﻮﺹ ﻛﻮﺩﻛﺎﻥ، ﺳﺎﻟﻤﻨﺪﺍﻥ ﻭ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﺑﻴﻤﺎﺭ ﭘﺮﻫﻴﺰ ﻛﻨﻴﺪ. ﺩﺭ ﺯﻣﺎﻥ ﺷﻴﻮﻉ ﻭﻳﺮﻭﺱ ﻫﺎ، ﭼﻪ ﺑﻴﻤﺎﺭ ﻫﺴﺘﻴﺪ ﻳﺎ ﻧﻪ، ﺻﻮﺭﺕ ﻛﻮﺩﻛﺎﻥ ﺭﺍ ﻧﺒﻮﺳﻴﺪ.

 

 

 

 

شما احتمالا این مطالب را نیز دوست دارید...

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *