روش های افزایش سروتونین در مغز

روش های افزایش سروتونین در مغز

 

روش های افزایش سروتونین در مغز

 

کاهش سطح سروتونین مغز در خیلی چیزها از اشتها گرفته تا چرخه خواب، حافظه و روحیه تاثیر گذار است. پس بیایید با این چند روش سطح این نوع انتقال دهنده عصبی را افزایش دهیم.

روش های افزایش سروتونین در مغز

دریافت تریپتوفان بیشتر

در ابتدا باید کمی درباره تریپتوفان بدانید. تریپتوفان آمینو اسیدی است که در تولید سروتونین نقش مهمی دارد. بنابراین اگر دریافت این نوع آمینواسید را از طریق برنامه های غذایی افزایش دهید روزهای شادتری خواهید داشت. بهترین غذاها برای این منظور گوشت، تخم مرغ و لبنیات است. اگر گیاهخوار هستید می توانید آجیل و تخمه مصرف کنید.

ماساژ

تحقیقاتی در رابطه با تاثیر ماساژ بر تغییر شیمی بدن انجام شده و نشان داده است که افزایش سروتونین در جلسه اول به دلیل کاهش ۳۰ درصدی کورتیزول در بدن به اوج خود می رسد. وقتی هورمون کورتیزول زیادی در بدن جریان داشته باشد مغز نمی تواند به اندازه کافی هورمون سروتونین تولید کند.

دریافت ویتامین B

تمام ویتامین های خانواده B حس خوبی در بدن ایجاد می کنند. اما ویتامین های B6 و B12 در تولید سروتونین نقش بسیار کاربردی و مهمی دارند. ثابت شده است که مکمل های B قادر هستند افسردگی را درمان کنند.

دریافت نور خورشید

هر زمان که زیر آفتاب هستید مغز شروع به تولید سروتونین می کند حتی اگر هوا ابری باشد. طوری برنامه ریزی کنید که حداقل در روز ۲۰ الی ۳۰ دقیقه بیرون از خانه باشید.

افزودن منیزیم به برنامه غذایی

منیزیم تنها در تولید سروتونین نقش ندارد بلکه فشار خون و عملکردهای عصبی را نیز کنترل کند. مکمل های منیزیم بیماران افسرده را نیز می تواند درمان می کند. در رابطه با غذاها سبزیجات سبز تیره، ماهی، موز و لوبیا نیز سرشار از منیزیم هستند.

مثبت بودن

تنها عوامل خارجی مثل رژیم و محیط نیستند که در افزایش سطح سروتونین تاثیر می گذارند بلکه با تغییر نگرش به زندگی نیز می توان سطح انتقال دهنده های عصبی را در بدن افزایش داد. چیزهایی که باعث می شوند به خودتان و دنیای اطراف تان احساس خوبی داشته باشید را کشف کنید. به عنوان مثال با کسانی که دوستشان دارید ارتباط برقرار کنید، ساعاتی را به سرگرمی های تان بپردازید و خیلی چیزهای دیگر…

کاهش مصرف قند

یکی از مهم ترین نشانه های کمبود سروتونین در بدن میل به غذاهای شیرین است. زیرا برای تولید برخی از ترکیبات سروتونین، انسولین مورد نیاز است. متاسفانه این افزایش مصرف قند اثراتی منفی به جا می گذارد و روحیه را از بین می برد. خودتان را از بیماری هایی مثل دیابت و بیماری های قلبی محافظت کنید و برای افزایش سروتونین روش های سالمی را به کار ببرید.

مدیتیشن

در تمام مسائل مربوط به سلامتی مدیتیشن نقش مهمی دارد. در تمام تمرین های مدیتیشن سطح سروتونین افزایش پیدا می کند. از طرفی مدیتیشن با هورمون های استرس مبارزه می کند بنابراین نه تنها باعث شادی می شود بلکه التهاب را در بدن از بین می برد.

ورزش

هر نوع فعالیتی که باعث پمپاژ قلب شود سطح سروتونین را بالا می برد و اندورفین نیز به همراه آن حس خوبی در شما ایجاد خواهد کرد. به ورزش های مورد علاقه تان فکر کنید. مثلا کمی پیاده روی کنید یا در کلاس رقص شرکت کنید یا ایروبیک و یا هر ورزش دیگر…

دریافت ویتامین C

شاید نقش ویتامین C در تولید سروتونین به اندازه ویتامین B نباشد اما می تواند ارتباط عمیقی با روحیه داشته باشد. ویتامین c دارای خواص ضد افسردگی طبیعی است و کسانی که ویتامین C مورد نیاز بدنشان را تامین می کنند شادتر از دیگران هستند. این می تواند به دلیل نقش این ویتامین در تولید انتقال دهنده های عصبی مثل دوپامین و اپی نفرین باشد. که هر دوی این ها باعث ایجاد حس خوب در شما می شوند. غذاهای سرشار از ویتامین شامل پرتقال، فلفل دلمه ای، گوجه فرنگی و سبزیجات برگ دار هستند.

شما احتمالا این مطالب را نیز دوست دارید...

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *