چند راهکار برای ترک عادت های بد

چند راهکار برای ترک عادت های بد

 

چند راهکار برای ترک عادت های بد

چند راهکار برای ترک عادت های بد

 

رها کردن یک عادت بد درست مانند رها کردن یک سوی شرت قدیمی با کلی سوراخ است. می دانید که باید آن را دور بیندازید و یک لباس جدید برای خودتان بخرید اما دوستش دارید، باعث می شود احساس راحتی کنید – و البته کی وقت خرید دارد؟ نخندید، پایبند شدن به یک روتین ورزشی، آماده کردن غذاهای سالم و همچنین عادات سالم روانی ( مانند تغییر افکار منفی به مثبت ) زیاد فرقی با خرید یک لباس جدید ندارد. در ادامه می خواهیم توصیه هایی را به شما ارائه دهیم که در این راه خیلی کمک می کنند.

۱- انگیزه های خود را بشناسید

انگیزه تان از کجا می آید؟ چرا می خواهید تغییر ایجاد کنید و آن کیک شیرین صبحانه را کنار بگذارید؟ چه چیزی باعث شد که بروید و در باشگاه ثبت نام کنید؟ بروید سراغ اینکه چرا می خواهید کاری را انجام دهید. این کمک می کند به خاطر بسپارید که چرا چنین کاری را از ابتدا شروع کردید، همچنین باعث می شود خود را باور کنید. دلایل خود را در یک دفترچه یادداشت کنید و هر زمان که به یادآوری نیاز داشتید دوباره به سراغش برگردید. هر روز با خود یک جمله را تکرار کنید مثلا ” من متناسب و قوی هستم ” و یا هر چیزی که مناسب هدفتان باشد.

۲- با یک استراتژی پیش بروید ( و یک استراتژی پشتیبانی ).

برای کنار گذاشتن کیکی که هر بار گولتان می زند برنامه ریزی کنید. چه چیزی جایگزین این عادت صبحگاهی شود؟ شاید آماده کردن یک وعده صبحانه پروتئینی جایگزین مناسبی باشد. دیگر چیزهایی که باید از خود بپرسید: برای رسیدن به این هدف باید چه مواردی را آماده کنم؟ برای مثال اگر هدفتان سالم غذا خوردن است باید در زمان های مشخصی به فروشگاه بروید و لوازم مورد نیاز را خریداری کنید. زمان هایی هم که وقتی برای خرید ندارید می توانید کمی از قبل خرید اضافی داشته باشید. می توانید مقدار غذا را از قبل آماده کنید و با فریز کردنشان بعدها مورد استفاده قرار دهید. به این می گویند استراتژی پشتیبان. بدون برنامه ریزی به هیچ هدفی نمی توانید دست پیدا کنید.

۳- اهدافتان را قابل محاسبه کنید.

به این فکر کنید که چه چیزهای قابل اندازه گیری ای می توانند هدفی که می خواهید بدست بیاورید و تغییرات خاصی که برای رسیدن به آنها می توانید انجام دهید را نشان دهند. چه عادات خوبی را می توانید وارد زندگیتان کنید تا کمک کنند ساده تر به سمت اهدافتان حرکت کنید؟ اگر هدفتان بیشتر فعال شدن است می تواند به این معنا باشد که بتوانید ۵ کیلومتر بدوید؟ برای این مقدار دویدن یا راه رفتن، سعی کنید به مرور پیشرفت کنید. از یک کیلومتر کم کم خود را به ۵ کیلومتر یا بیشتر برسانید. اگر هدفتان کاهش وزن است می تواند چند مرتبه در هفته، صبحانه ای رژیمی و کم کالری میل کنید، از کم شروع کنید و به مرور افزایشش دهید تا وارد سبک زندگی تان شود. این روشی است عالی برای رسیدن به یک هدف.

۴- به همه بگویید.

درباره اهداف و برنامه ای که دارید به دوستان، اعضای خانواده و همکارانتان بگویید. برای زمان هایی که به مشکل برمی خورید باید یک سیستم حمایتی خوب داشته باشید. با کسانی که خود نیز ورزش می کنند دوست شوید و آنها را در جریان کارهایتان قرار دهید. خواهید دید که چگونه از دیگران انگیزه می گیرید. اگر می خواهید وزن کم کنید، از خانواده و دوستان بخواهید کمکتان کنند که برای طول هفته غذاهای سالم آماده کنید. حتی آنها هم از این شیوه مثبت شما بهره خواهند برد.

۵- افکار خود را هدایت کنید.

داشتن بعضی افکار غیرارادی است اما فکر کردن به چیز های مثبت نه! از موانع احساسی که جلوی تبدیل عادات بد به عادات خوب را می گیرند خلاص شوید. برای رفتارهای مثبت به افکار مثبت نیاز داریم. وقتی یک الگوی ذهنی منفی به سراغتان می آید شرایط را بررسی کنید. چگونه می توانید این شرایط را به شکلی متفاوت ببینید؟ چگونه می توان افکار منفی را به افکاری مثبت تغییر داد؟ برای مثال: چهار روز پیش لغزیدم و صبحانه غذایی ناسالم خوردم. می توانید همین اتفاق را به شکلی مثبت دید: حداقل چهار روز پشت سر هم در وعده صبحانه نلغزیدم.

وقتی دچار لغزش می شوید نحوه فکر کردنتان را تغییر دهید. متوجه شوید که چرا دوباره به روش قدیم بازگشتید، سپس سعی کنید با مثبت اندیشی از لغزشی که داشتید درس بگیرید. گاهی خستگی و استرس باعث تحریک افکار و عادات منفی می شوند. بفهمید که چرا چنین افکاری داشته اید، با خودتان مهربان باشید و به خاطر یک اشتباه از خود کینه به دل نگیرید.

شما احتمالا این مطالب را نیز دوست دارید...

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *