قهوه، یک طعم لذت بخش همیشگی

قهوه


از سالیان بسیار دور مردم صبحانه خود را با نوشیدن انواع مختلفی از دمنوش گیاهی و قهوه آغاز می کرده اند، حتی می توان گفت قهوه یکی از محبوب ترین نوشیدنی ها برای وعده صبحانه در دنیا است و بیشتر از چای طرفدار دارد؛ اما در شرق این توازون تا حد زیادی به سمت چای متمایل می باشد.

در این مقاله قصد داریم تا اطلاعات مختصر اما مفیدی از قهوه و خواص این دانه پرطرفدار را در اختیار شما دوستان قرار دهیم و به این سوال پاسخ دهیم که قهوه، مفید است یا مضر؟

قهوه

 

قهوه، مفید یا مضر؟

گیاه قهوه در حقیقت از مهمترین محصولات بومی مناطق گرمسیری قاره آفریقاست که البته در برخی از قسمت های جنوب شرق آسیا نیز وجود داشت. این گیاه ابتدا از آفریقا به سایر نقاط جهان پراکنده شد و در حال حاظر در بیش از هفتاد کشور دنیا کشت می شود که بیشترین تولید آن برای مناطق استوایی آمریکا و جنوب شرقی آسیا است. گفته می شود به احتمال زیاد اولین بار قهوه در کشور اتیوپی تولید شد، البته برخی هم کشور یمن را منشاء تولید قهوه می دانند. دانه قهوه اولین بار در قرن سیزدهم میلادی در جهان عرب شهرت یافت.

قهوه

قهوه، نوشیدنی محبوب جهانی

از نظر نوع و گونه این درختچه انواع متفاوتی دارد اما نمنه های تجاری مختلفی دارد که دو گونه معروف آن عربیکا و ربوستا است. قهوه عربیکا نامی است که تقریبا همه آن را شنیده اند و بومی ارتفاعات جنوب غربی اتیوپی و فلات بوما در جنوب شرق سودان است.

بد نیست بدانید که قهوه عربیکا خودش از طریق گرده افشانی تکثیر می شود اما انواع دیگر این گیاه از روش های دیگر همچون قلمه زدن و پیوند که از روش های معمول است، تکثیر می شوند. باید اضافه کنیم که قهوه های دیگری مثل کانیفورا و لیبریکا نیز از طریق پیوند زدن تکثیر می شوند.

قهوه

تفاوت دانه قهوه عربیکا و ربوستا

قهوه سرشار از کافئین است که باعث تحریک عصب مرکزی می گردد که این امر باعث تقویت هوشیاری ذهنی و دقت بالا در انجام کارها می شود؛ برای همین امکان به خاطر سپردن مطالب را راحت تر می کند که باعث شده بسیار مورد توجه قشر محصل نیز واقع شود. اخیرا دانشمندان دریافته اند که نوشیدن ۳ تا ۵ فنجان قهوه در روز باعث کاهش ۲۰ درصدی خطر ابتلا به آلزایمر می شود که آن هم به خاطر وجود ماده ای به نام پولیفنول است که خود ترکیبی از آنتی اکسیدان است و بیشترین تاثیر را در مقابله با آلزایمر دارد.

این نکته را هم بدانید که از طرفی قهوه باعث کلسیم زدایی از استخوان ها و در نتیجه ابتلا به پوکی استخوان می شود! اما محققان به این نتیجه رسیده اند که میزان زایل شدن کلسیم جزئی است و مصرف متعادل قهوه تاثیری در احتمال شکستگی و پوکی استخوان در پی نخواهد داشت اما از طرفی هم توصیه می شود افرادی که در طول روز مقدار زیادی از این نوشیدنی را استفاده می کنند، از محصولات لبنی و و مواد غذایی سرشار از کلسیم بیشتر استفاده کنند.

قهوه

دانه قهوه

کافئین موجود در قهوه عملکرد استقامتی بدن انسان را در ورزش هایی مانند دو، شنا و دوچرخه سواری تقویت می کند. همچنین می تواند به بازیابی توان شما پس از  انجام تمرینات نیز کمک ویژه ای کند. زمان عالی برای مصرف کافئین 30 تا 60 دقیقه پیش از شروع ورزش است که خود را در همان 15 دقیقه اول نشان می دهد. این نکته را هم باید بدانید تاثیر این ماده در مقدار کم به متوسط آن موثر واقع می شود و فواید بیشتری در میزان بالا فراهم نمی کند.

در صورتی که شما هم یک قهوه خور قهار هستید، توصیه می کنیم قهوه، دمنوش یا چای را از مراکز مطمئن یا فروشگاه های مجازی معتبر تهیه کنید. فروشگاه اینترنتی تیرینک یکی از این فروشگاه هاست که انواع قهوه، کپسول قهوه، قهوه ساز، دمنوش گیاهی و انواع چای مثل چای اولانگ، چای سبز، چای سفید و… را در کمترین زمان ممکن به شما می رساند.

قهوه

فروشگاه اینترنتی تیرینک

امیدواریم مطالب ذکر شده در این مقاله مورد رضایت شما قرار گرفته باشد تا ما هم توانسته باشیم سهم کوچکی در بالا بردن اطلاعات شما در خصوص قهوه داشته باشیم.

منبع:

http://www.afranews.ir

شما احتمالا این مطالب را نیز دوست دارید...

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *