داشتن چشم هایی سالم و زیبا با این مواد غذایی

Macro shot of a human eye.

داشتن چشم هایی سالم و زیبا با این مواد غذایی

با وجود اهمیت دید چشم، بیشتر مردم نسبت به این مسئله بی توجه هستند. کوری و آسیب های چشمی مسئله ای ساده نیست. چشم ها، یکی از مهمترین عضو بدن هستند که همه ی ما دوست داریم تا جایی که میتوانیم مراقب سلامتی آن باشیم و چشم هایی سالم و زیبا داشته باشیم.

۱) از بیماری های چشمی مطلع باشید و مداوماً برای دادن تست بینایی نزد پزشک بروید

بیشتر مشکلات بینایی از بیماری های چشم مثل پیری چشم، آب آوردن چشم، بیماری های دیابت شبکیه و آب مروارید ناشی می شود.

در پیری چشم، سفت و سخت شدن رگ های چشم از ورود اکسیژن و مواد غذایی جلوگیری کرده و باعث می شود که به شبکیه چشم آسیب برسد. ۵۴ درصد بیماریهای چشم در آمریکا مربوط به این بیماری است.

آب آوردن چشم بیماری است که به عصب های چشم که اطلاعات بینایی را از مغز به چشم منتقل می کند صدمه می زند. به خاطر اینکه تا تعداد زیادی از این عصب ها خراب نشوند و صدمه نبینند، مشکلی برای بینایی فرد ایجاد نمی شود، بیش از نیمی از افراد مبتلا به این بیماری اصلاً از آن خبر ندارند و زمانی متوجه می شوند که دیگر خیلی دیر شده است.

بیماری های دیابت شبکیه یکی از عوارض مزمن بیماری دیابت است. در این بیماری، رگ های خونی شبکیه چشم مسدود شده و صدمه می بینند. تقریباً نیمی از افراد دیابتی به این بیماری چشمی مبتلا می شوند.

آب مروارید از تیره و تار شدن عدسی چشم ناشی می شود که معمولاً به دید کم میانجامد.

چون تشخیص زودهنگام می تواند تاثیر بسیار زیادی داشته باشد، توصیه می کنیم که مداوماً برای آزمایشات چشم به دکتر مراجعه کنید. افراد بالای ۶۵ سال و افرادی که مبتلا به دیابت هستند بر اساس بیماری های ذکر شده بیشتر در معرض خطر هستند و بهتر است که سالانه حتماً آزمایش چشم بدهند. پزشک چشم می تواند حتی قبل از اینکه شما علائم بیماری را در خود مشاهده کنید، بیماری شما را تشخیص داده و به شما برای درمان آن کمک کند.

 

۲) از عینک آفتابی استفاده کنید

همه ما میدانیم که استفاده از کرم های ضد آفتاب برای پوستمان بسیار خوب است، اما بیشتر افراد فراموش می کنند که چشمانشان نیز به محافظت در برابر آفتاب نیاز دارد. نیازی نیست که حتماً مستقیم به خورشید نگاه کنید تا چشمانتان آسیب ببیند. اشعات UV می تواند از روی برف، شن، سنگ فرش و آب منعکس شود.

این اشعات UV احتمال ابتلا به پیری چشم و آب مروارید را افزایش می دهد و همچنین به آفتاب سوختگی قرنیه چشم نیز می انجامد که باعث کوری موقت می شود.

عادت کنید که همیشه در بیرون از ساختمان از عینک آفتابی استفاده کنید اما فکر نکنید اگر عینک آفتابی شما خیلی تیره است مقاومت بیشتری در برابر آفتاب دارد. قبل از خرید عینک آفتابی اطمینان حاصل کنید که ۱۰۰ درصد در برابر اشعات UV محافظ است.

 

۳) از خستگی چشم جلوگیری کنید

نشستن طولانی مدت پشت کامپیوتر باعث خستگی چشم می شود که باعث صدمه زدن به چشم است. تاثیرات کوتاه مدت خستگی چشم غیر قابل انکار است: درد چشم، آبریزش چشم، تاری چشم و سردرد.

برای کاهش خستگی چشم در مواقع کار با کامپیوتر نکات زیر را رعایت کنید:

نور کامپیوتر را با استفاده از فیلترهای نور یا تغییر جهت کامپیوتر کاهش دهید.

خیلی نزدیک به مانیتور ننشینید چون نگاه کردن به چیزی که خیلی نزدیک چشم قرار دارد خستگی چشم را بیشتر می کند.

نور زمینه را تنظیم کنید.

ماهیچه های چشم را با گاه گاه نگاه کردن به جسمی در فاصله دور استراحت دهید.

 

۴) از عینک های محافظ استفاده کنید

علاوه بر بیماری ها، صدمات چشمی هم یکی دیگر از مهمترین عوامل کوری و آسیبهای چشمی است. در واقع، بیش از یک میلیون نفر هرساله از صدمات چشمی در کشور آمریکا رنج می برند. متاسفانه ۹۰ درصد این آسیب ها قابل پیشگیری بوده است اگراز عینک ها محافظ استفاده می کردند.

در موارد زیر از عینک محافظ استفاده کنید:

در هنگام استفاده از شوینده های شیمیایی در خانه چون بیشتر آنها قدرت خورندگی داشته و سطح چشم را صدمه می زنند.

در کارگاه هایی که معمولاً با گرد و خاک سر و کار دارد.

در هنگام استفاده از دستگاه چمن زن چون اینگونه دستگاه ها ممکن است یکدفعه سنگ یا چنین چیزهایی را هوا کند.

در همگام کار کردن روی ماشین.

هنگام ورزش به خصوص ورزش هایی که با توپ های کوچک و تند و تیز انجام می گیرد.

 

اگر میخواهید دیدتان کامل باشد و از نظر چشمی مشکلی نداشته باشید این شش گام را بهتر بردارید.

  1. حفاظت از چشم از مواد غذایی داخل بشقابتان شروع می شود. مواد غذایی مانند اسیدهای چرب امگا ۳، روی، لوتئین، ویتامین C و E، به حل مشکلات بینایی وابسته به سن، مانند از بین رفتن ماهیچه و آب مروارید کمک می کنند. (مرتب خوردن این مواد به سلامت چشم کمک می کند).
  2. سبزیجات سبز برگ مانند اسفناج، کلم پیچ.
    ماهی قزل آلا، ماهی تن و دیگر ماهی های روغنی.
    تخم مرغ، آجیل، لوبیا و دیگر منابع پروتئین غیرگوشتی، صدف. حفظ وزن از دیابت نوع ۲ که علت اصلی نابینایی در بزرگسالی است، جلوگیری می کند.
  3. ترک سیگار:
    سیگار کشیدن احتمال آب مروارید را بیشتر می کند و به عصب بینایی آسیب می رساند.
  4. استفاده از عینک آفتابی:
    عینک آفتابی چشمان شما را از اشعه ماوراءبنفش محافظت می کند. لنز نیز به محافظت از چشم شما کمک می کند. به خصوص لنزهایی که با دو قطبی کردن نور باعث کاهش تابش خیره کننده هستند.
  5. استفاده از عینک ایمنی:
    اگر شما با مواد خطرناک در محیط کار یا خانه سر و کار دارید از این عینک ها استفاده کنید. در ورزش های خاص مانند هاکی، استفاده از این عینک ها برای محافظت چشم توصیه شده است.

 

  1. فاصله از مانیتور کامپیوتر:
    خیره شدن به صفحه ی کامپیوتر در طولانی مدت باعث خستگی چشم، تاری دید، مشکل تمرکز، سر درد و درد گردن می شود. در این مورد از روش های زیر استفاده کنید:
    اطمینان حاصل کنید که عینک یا لنز شما به روز و مناسب برای استفاده از کامپیوتر باشد.
    برخی افراد به عینک هایی با کنتراست بالا نیاز دارند که به نور حساس تر باشند.
    مانیتور را طوری تنظیم کنید که چشم شما هم سطح با بالای مانیتور به آرامی شروع به پایین آمدن کند.
    از تابش نورهای خیره کننده بر روی مانیتور خودداری کنید و از یک صفحه ی محافظ استفاده نمایید.
    از یک صندلی راحت که بتوانید پای خود را صاف روی زمین قرار دهید، استفاده کنید.
    اگر چشمان شما خشک است، مرتب آن را باز و بسته کنید.
    هر ۲۰ دقیقه یک فاصله ی ۲۰ سانتی به مدت ۲۰ ثانیه از کامپیوتر بگیرید و هر دو ساعت یک بار، یک استراحت ۱۵ دقیقه ای به خود بدهید.

 

در اینجا می خواهم تا بعضی از مواد غذایی را که در سلامتی چشم های شما نقش دارند، معرفی کنیم.

فلفل قرمزخام

 

داشتن چشم هایی سالم و زیبا با این مواد غذایی

 

فلفل قرمز کله زنگوله ای ( فلفل دلمه ای)، به شما ویتامین C لازم را می دهد. البته این ویتامین برای رگهای خونی چشمان شما، لازم است. کارشناسان عقیده دارند که ویتامین C، باعث پایین آوردن ریسک ابتلا به کاتاراکت ( آب مروارید) نیز می شود. ویتامین C، در بسیاری از سبزیجات و میوه ها یافت می شود، که شامل: بادام، گل کلم، خربزه پاپایا و توت فرنگی است. حرارت، باعث درهم شکستن ویتامین C فلفل قرمز میشود؛ پس بهتر است تاجایی که می توانید، آن را خام مصرف کنید. رنگ روشن فلفل ها به دلیل ویتامین A و E درآنهاست که با سلامت چشم مرتبط هستند.

۲- دانه های گل آفتابگردان و آجیل

 

داشتن چشم هایی سالم و زیبا با این مواد غذایی

 

بنا به گفته وزارت کشاورزی ایالات متحده امریکا، در هر ۲۸ گرم ازاین دانه ها و بادام ، نیمی از ویتامین E روزانه لازم برای بزرگسالان، وجود دارد. بنا به مطالعاتی دراین زمینه، ویتامین E به همراه دیگر مواد مغذی، میتواند روند دژنراسیون ماکولای مرتبط با سن را، آهسته تر سازد یا کمک به جلوگیری از بدتر شدن آن نماید. همچنین، ممکن است به جلوگیری از آب مروارید نیز کمک کند. فندق ، بادام زمینی ( بطور اکید حبوبات) و کره بادام زمینی، از منابع خوب ویتامین E هستند.

۳- سبزیهای دارای برگ سبزتیره

 

داشتن چشم هایی سالم و زیبا با این مواد غذایی

 

کلم پیچ ، اسفناج و خربزه سبز، غنی از هر دو  ویتامین C و E هستند. آنها همچنین دارای کاروتنوئید و لوتئین . زیگزانتین هستند. اینگونه رژیم های گیاهی، به دلیل دارابودن ویتامین A ، در دراز مدت باعث پایین آمدن ریسک ابتلا به اختلالات چشمی نظیر دژنراسیون ماکولا و آب مروارید خواهد شد.

۴- ماهی سالمون

داشتن چشم هایی سالم و زیبا با این مواد غذایی

شبکیه چشم های شما، برای درست کار کردن،  نیاز به دو نوع از اسیدهای چرب امگا ۳ دارند :

دی اچ آ (دوکوزاهگزائنوئیک اسید) و ای پی آ ( ایکوزاپنتانوئیک اسید) که هر دو در ماهی سالمون، روغن ماهی و مکمل های ماهی یافت می شوند. هر دو این اسیدهای چرب امگا ۳، همچنین در ماهی های چربی مثل تن و قزل آلا نیز یافت می شوند. بنظر می رسد، امگا ۳ ، همچنین ازچشمان شما در برابر دژنراسیون ماکولا و آب سیاه، نیز جلوگیری و باعث کاهش ابتلا به آن می شود.

۵- سیب زمینی شیرین

میوه ها و سبزیجات نارنجی رنگ، مثل سیب زمینی شیرین، هویج، طالبی، انبه و زردآلو، دارای بتاکاروتن زیادی هستند( نوعی از ویتامینآ که به تنظیم چشمان شما درتاریکی کمک میکند). یک سیب زمینی شیرین، همچنین بیش از نیمی از ویتامین سی مورد نیاز روزانه شما را فراهم میکند، وهمچنین دارای مقدار کمی نیز، ویتامین ای است.

 

۶-گوشت بدون چربی و مرغ

 

داشتن چشم هایی سالم و زیبا با این مواد غذایی

عنصر روی ، بخاطر شبکیه چشم، ویتامین را از کبد استخراج می کند که برای محافظت از رنگدانه ملانین، لازم است. صدف، در هر وعده غذایی، بیشتر از سایر غذاها، عنصر روی را به بدن میرساند؛ اما ممکن است شما طعم آن را به اندازه کافی دوست نداشته باشید. گوشت گاو، خوک و جوجه(سینه)

نیز، همگی از منابع خوب روی هستند.

۷- لوبیا و حبوبات

 

داشتن چشم هایی سالم و زیبا با این مواد غذایی

انتخاب رژیم گیاهخواری، با چربی کم و فیبر بالا، کمک به تیزبینی شما در شب، و کند کردن روند دژنراسیون ماکولا می کند. نخود، مقادیر زیادی روی دارد ، سایر حبوبات مثل عدس، انواع لوبیا، بخصوص لوبیای چشم بلبلی نیز از منابع خوب روی هستند.

۸- تخم مرغ

 

داشتن چشم هایی سالم و زیبا با این مواد غذایی

روی موجود در تخم مرغ، به بدن شما کمک میکند تا لوتئین و زیگزانتین را ، ازطریق زرده، دریافت کند. رنگ زرد نارنجی این بلوک ترکیبی، جلوی مضرات نور آبی آسیب رسان به شبکیه چشم  شما را ، خواهد گرفت و کمک به بالا رفتن اندازه محافظ رنگدانه ها در ماکولا میکند( قسمتی از چشم شما که دید مرکزی را درکنترل دارد).

۹- کدو

 

داشتن چشم هایی سالم و زیبا با این مواد غذایی

بدن شما، قادربه ساختن لوتئین و زیگزانتین ، نیست. اما شما میتوانید آن را از کدو و درتمام طول سال دریافت کنید. نوع تابستانی آن ( کدوحلوایی)، حاوی ویتامین C و روی نیز، هست و نوع زمستانی آن ، به شما ویتامین A ، C و همچنین اسید چرب امگا ۳ نیز خواهد داد.

۱۰- بروکلی و کلم بروکسل(فندقی)

 

داشتن چشم هایی سالم و زیبا با این مواد غذایی

این دسته از سبزیجات، با دیگر ترکیبات، برنده این دسته از مواد غذایی هستند : ویتامین ( مثل لوتئین، زیگزانتین و بتاکاروتن)، ویتامین C و ویتامین E . آنها همه، آنتی اکسیدان هستند که از سلولهای چشمان شما در برابر رادیکالهای آزاد ( گونه ای از مولکولهای ناپایدار، که بافت سالم را می شکنند)، محافظت می کنند. بخصوص از شبکیه ، چون بسیار آسیب پذیر است.

 

 

شما احتمالا این مطالب را نیز دوست دارید...

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *