فرار از پیری زودرس

پیری-زودرس-1024x494

فرار از پیری زودرس

برخی از افراد جامعه دچار پیری زودرس می شوند، پیری زودرس دلایل مختلفی می تواند داشته باشد که یکی از مهم ترین علل ایجاد آن تغذیه نامناسب می باشد.

افکار سالمند

با وجود افزایش سطح تحصیلات و آگاهی ایرانیان، هنوز افراد متعددی هستند که سالمندی را دوران بیماری و از کارافتادگی می‌دانند. به همین دلیل هیچ برنامه‌ای برای این دوران ندارند.

دکتر احمد دلبری، عضو هیات علمی دانشگاه و رئیس انجمن علمی سالمند‌شناسی و طب سالمندان ایران درباره این نگرش اشتباه می‌گوید: محاسبه سن براساس تاریخ تولد را از دو زاویه می‌توان مورد توجه قرار داد. یکی از زاویه گذر زمان و عددی که گویای آن است و دیگری عملکرد جسمی و روانی ما در طول دوره زندگی. هر فرد سالم می‌تواند در صورت داشتن زندگی باکیفیت و برخوردار ۱۲۰ سال عمر کند.

رئیس انجمن علمی سالمندشناسی و طب سالمندان ایران خاطرنشان می‌کند: هر چه فرد بیشتر در معرض ابتلا به بیماری‎های مزمن، غیرواگیر و پیش رونده باشد، به همان میزان این عوامل بر عمر و کیفیت فرد مبتلا تاثیر می‌گذارد و فرد با افت عملکرد، درد و ناراحتی به اشکال مختلف همچون ناتوانی، وابستگی، فقر، انزوای فردی، ریسک آسیب‌های جسمی، روانی و اجتماعی مواجه می‌شود و در نتیجه فرد پیش از موعد حتی قبل از ۶۴ ـ ۶۰ سالگی و آغاز سن سالمندی، به سالمند تبدیل می‌شود.

وی تأکید می‌کند: وقتی فردی دچار پیری زودرس می‌شود، موجب رنج و ناراحتی هم برای خود و هم برای خانواده، مراقبان، سیستم بهداشتی درمانی، توانبخشی و اجتماعی‌ ـ اقتصادی جامعه می‌شود. اگر روند پیری زودرس متوقف و عملکرد فرد به یک فرآیند طبیعی بازگردانده شود، افراد نه تنها عمر طولانی‎تر بلکه عمر با کیفیت و همراه با سلامت خواهند داشت.

دلایل پیری زودرس

پیری زودرس در سیستم عصبی ـ مرکزی، قلب و عروق، مفاصل، پوست، سیستم گوارش و ایمنی افراد در هر سنی از زندگی می‌تواند خودنمایی کند. مهم‌ترین عوامل ایجاد خطر پیری زودرس، تغذیه نامناسب، کم‌تحرکی، سیگار، چاقی، فشار خون بالا، دیابت و اختلالات چربی خون است.

دکتر دلبری در ادامه اظهارات خود می‌گوید: همه خوب می‌دانیم که ریشه همه این مشکلات در سبک زندگی هر کدام از ماست. مشکلی که اغلب ما گرفتار آن هستیم و می‌توانیم با اصلاح شیوه‌ زندگی و تغییر رفتارهای پرخطر از ابتلا به پیری زودرس تا ۸۰ درصد پیشگیری کنیم.

اصلاح نگرش،‌ مهم‌ترین گام دوری از پیری زودرس

فرار از پیری زودرس

انجام آزمایش‌های دوره‌ای نقش بسیار زیادی در شناسایی زودهنگام پیری زودرس و جلوگیری از بروز عوارض وخیم بیماری‌ها دارد. توجه به این موضوع گویای آن است که همواره و در هر شرایطی، پیشگیری مهم‌تر از درمان است.

دکتر دلبری می‌گوید: بررسی دوره‌ای سلامت جسمی، روانی و اجتماعی فرد می‌تواند تعیین کند که فرد تا چه اندازه در خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن غیرواگیر، اختلالات روان‌شناختی و مشکلات اجتماعی قرار دارد و براساس آن تیم درمان می‌تواند وارد عمل شود.

وی تأکید می‌کند: اصلاح شیوه نگرش نسبت به زندگی سالم و به تبع آن سالمندی سالم گام اول خودمراقبتی در آموزش‌های قبل از ابتلای فرد به پیری است.

رعایت سبک زندگی صحیح در طول عمر نظیر دوری از دخانیات، رژیم غذایی مناسب، گیاهی و آنتی‎اکسیدان‌ها، کنترل و مدیریت استرس، انجام فعالیت ورزشی منظم، افزایش مصرف میوه و سبزیجات تازه، پایش و چک‎آپ آزمایشگاهی منظم، رعایت عوامل اجتماعی موثر بر سلامت نظیر حضور و تعامل در اجتماع و حمایت اجتماعی، تاهل و اشتغال از عوامل موثر بر سالمندی سالم هستند که از پیری زودرس جلوگیری می‌کنند.

علائم و نشانه‎های پیری زودرس

ممکن است سن شناسنامه‌ای شما گویای جوان بودن شما باشد، اما عملکرد فیزیکی و روانی شما آن را تأیید نکند. آنچنان که بارها شاهد بوده‌ایم افرادی که با وجود سن کم دچار سکته قلبی، مغزی یا سرطان شده‌اند. رایج‎ترین علامت پیری زودرس شامل درد ناشی از التهاب، ناپایداری مفصلی، کم ‎خونی، کمبود خون‌رسانی به ارگان‎ها، فشار درون ارگانی و فشار بر بافت‎های احاطه‌کننده یک ارگان است.

از دست دادن تمایل به شرکت در فعالیت‎های روزمره، اختلال تعادل، آتروفی، تحلیل عضلانی متوسط یا شدید، کاهش قدرت عضلانی، سختی و خشکی مفاصل، کاهش سرعت عکس العمل، تصلب شرایین، کاهش هورمون‌های استروژن و تستوسترون، استئوپروز و پوکی استخوان، علائمی هستند که فرد اگر به اندازه لازم و کافی مراقب سلامت خود نباشد، زودتر از ۶۰ سالگی و در سنین پایین با آنها مواجه می‌شود.

دیابت زودتر پیرمان می کند

دیابت از جمله بیماری های زمینه ای است که ریسک ابتلا به بیمار ی های قلبی -عروقی و کلیوی را افزایش و ما را سریع‌تر در معرض پیری زودرس قرار می دهد و با توجه به تاثیر چاقی، بی تحرکی،‌ فشار خون بالا و اختلالات چربی خون در بروز دیابت نوع ۲ و قابل کنترل بودن این عوامل می توانیم آگاهانه مانع از ورود زودهنگام به فرآیند پیری شویم.

نکاتی بسیار مفید برای جلوگیری از پیری با تغذیه

 جلوگیری از پیری پوست شاید خواسته ی تمام انسان های دنیا باشد با این تفاوت که برخی به این مسئله اهمیت می دهند و برخی از این نکات غافلند. اگر شما از آن برخی های دسته اول هستید پس مطمدنا با رعایت نکات تغذیه ای و عادات رفتاری می توانید جوان تر از سنتان بمانید.جلوگیری از پیری

جلوگیری از پیری

 

 اکثر افرادی که جوان تر از سن خود نشان می دهند، سالم زندگی کرده و برنامه غذایی متنوعی دارند. این افراد را بیشتر در حال مصرف غذاهای سالم می بینیم تا در فست فودفروشی ها. شاید این سوال برای تان پیش آمده باشد که آیا داشتن خصلت های خوب اخلاقی واقعا می تواند در حفظ جوانی تاثیرگذار باشد؟ برای حفظ سلامتی باید چه نکات تغذیه ای را رعایت کرد؟

 جلوگیری از پیری و راههای جوان ماندن پوست

مهم ترین عاملی که می تواند در سلامت، زیبایی پوست و جوانی تاثیرگذار باشد، دریافت میزان کافی از مایعات خصوصا آب است. بنابراین هرکسی که درباره سلامتی پوست و جوان ماندن خود نگران است باید در روز هشت لیوان مایعات مصرف کند که حتما باید نصف این میزان آب باشد. اگر فردی از چای، چای سبز یا آبمیوه استفاده می کند بهتر است بداند که این مایعات باید نصف میزان توصیه شده یعنی تا چهار لیوان باشد؛ به علاوه آبمیوه مصرفی حتما باید طبیعی باشد. در عین حال باید توجه داشت که مصرف بیش از حد آبمیوه ها سبب چاقی شده و همان طور که می دانید چاقی می تواند بر سلامت و جوانی تاثیر مخرب داشته باشد. 

ویتامین بزن به بدن

عامل بعدی که می تواند تا حد زیادی بر سلامتی و جوانی افراد تاثیر گذار باشد، دریافت میزان کافی از انواع ویتامین ها خصوصا ویتامین های E و C است. در گذشته ویتامین E را به عنوان ویتامین جوانی می شناختند اما امروزه در این خصوص شبهه هایی به وجود آمده است؛ بنابراین مصرف ویتامین E در قالب روغن های خوب مثل روغن زیتون و روغن کانولا می تواند توصیه مناسب تری برای دریافت این نوع ویتامین باشد تا آنکه بخواهید مکمل ویتامین E را مصرف کنید. ویتامین C هم به دلیل تامین کلاژن پوست، برای حفظ جوانی از سمت متخصصان تغذیه توصیه می شود. همچنین لازم است بدانید که ویتامین C بیشتر در میوه و سبزیجات وجود دارد. 

مراقب تغذیه ات باش

اگر کسی می خواهد پوستی سالم داشته باشد باید یک رژیم غذایی متعادل و متنوع شامل انواع مواد غذایی داشته باشد. مصرف میوه و سبزیجات و روغن های مفید را درنظر داشته باشید؛ البته حتما می دانید که مصرف بیش از حد روغن ها به هیچ عنوان توصیه نمی شود. همچنین در مورد لبنیات هم توصیه می کنیم نوع کم چرب این محصولات را استفاده کنید. 

با سبوس آشتی کن

ویتامین های گروه B بر سلامت پوست و حفظ جوانی تاثیر زیادی دارد. سبوس گندم و برنج منبع غنی این گروه از ویتامین هاست. بنابراین برای مصرف نان بهتر است از نوع سبوس دار آن مثل نان سنگک استفاده کنید؛ برنج قهوه ای هم می تواند این نیاز بدن را تامین کند. 

شما احتمالا این مطالب را نیز دوست دارید...

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *