آیا واقعا مصرف زیاد نمک زیان آور است؟

آیا واقعا مصرف زیاد نمک زیان آور است؟

آیا واقعا مصرف زیاد نمک زیان آور است؟

کاهش مصرف نمک، سریعا باعث کاهش فشار خون بالا می شود و اگر همیشه به مقدار کم نمک مصرف شود، فرد با افزایش سن دچار فشار خون بالا نخواهد شد.در حال حاضر مصرف نمک که بویژه در غذاهای آماده به میزان زیاد مورد استفاده قرار می گیرد در کشور ما بالا است. طبق توصیه سازمان بهداشت جهانی، حداکثر مقدار مصرف روزانه نمک پنج گرم است. این درحالیست که میزان مصرف نمک در کشور ۲ تا ۳ برابر این مقدار برآورد شده است.

این روزها پزشکان مدام درمورد بهره گیری از نمک و ضررها آن گفتگو می کنند و آن را عاملی برای فشار خون بالا و امراض دیگر می‌دانند. خیلی از افراد به سختی می توانند مقدار پیشنهاد شده‌ی مواد مغذی را برای بدن‌شان فراهم سازی کنند, اما سدیم یکی از این مواد مغذی هست که خیلی‌ها بیش از اندازه مجاز آن را دریافت میکنند. نزدیک به ۹۰ درصد از آمریکایی‌ها «کودکان و بزرگسالان», سدیم بیش از اندازه مصرف میکنند.

آیا واقعا مصرف زیاد نمک زیان آور است؟

مشکلی که مصرف چندان سدیم ایجاد میکند این هست که میتواند ریسک فشار خون بالا یا مریضی‌های قلبی و عروقی را افزایش بدهد. اما شمار زیادی از کارشناسان عقید دارند مصرف خیلی کم سدیم هم می تواند برای سلامتی زیان آور باشد.

پس آیا واقعا نمک برای شما زیان آور است؟

مصرف خوراکی سدیم, عمدتا از نمک هست. نمک از ۴۰ درصد سدیم تشکیل شده هست. کاهش مصرف غذاها با نمک اضافی میتواند میزان سدیم در رژیم خوراکی‌تان را کاهش بدهد.حتی اگر شما فشار خون بالا نداشته باشید, باز هم کاهش مصرف سدیم هرروز‌تان برای شما خوب هست. اما کمتر از میزان پیشنهاد شده نمک دریافت کردن هم چیزی هست که ابدا پیشنهاد نمیشود.

میزان پیشنهاد شده‌ی مصرف نمک چقدر هست؟

پیشنهاد شده هست سدیم که نیمی از نمک را تشکیل میدهد, هرروز کمتر از ۲۳۰۰ میلی گرم مصرف شود. این مقدار چیزی معادل ۱ قاشق چایخوری نمک در روز هست.

پس نباید روی غذا نمک بپاشیم؟

نه لزوما. اکثر از ۷۰ درصد سدیم در رژیم خوراکی, از غذا های ساخت شده وارد بدن میشود, نه از نمکی که با نمک پاش روی غذا می‌پاشیم. میزان پیشنهاد شده‌ی سدیم, هرروز ۲۳۰۰ میلی گرم یا کمتر هست. به طور متوسط, اکثر آمریکایی‌ها حدود ۱۰۰۰ گرم اکثر از این مقدار سدیم دریافت می کنند, یعنی چیزی نزدیک به ۳۴۰۰ میلی گرم در روز.

آیا واقعا مصرف زیاد نمک زیان آور است؟

چرا اکثر آمریکایی‌ها سدیم زیادی مصرف میکنند؟

دشوار اینجاست که رژیم خوراکی غربی‌ها عمدتا از غذا های ساخت و بسته بندی شده تشکیل میشود که نمک چندان داشته واز لحاظ سایر مواد مغذی, ارزش چندانی ندارند.بنابراین اکثر افراد نهایتا سدیم زیادی مصرف کرده و سایر مواد مغذی موجود در سبزی ها, غلات کامل, بنشن, مغزها و دانه‌ها را به اندازه کافی دریافت نمیکنند.

چه غذاهایی بیشترین نمک را دارند؟

یکی از پُر نمک‌ترین غذاها در رژیم خوراکی, غذاهایی بر پایه‌ی غلات میباشند که می تواند شامل نان, شیرینی‌ها و کیک‌های پخته شده, پیتزاهای حاضر, پاستا, سوپ‌های کنسروی و غذا های یخبسته میباشند که بر پایه‌ی غلات تهیه می شوند.غذا های بر پایه‌ی غلات, حدود ۸۷ درصد از مصرف سدیم را شامل می شوند, و بهره گیری از غذا های اینچنینی چیزی حدود ۲۸ درصد از نمک در رژیم خوراکی را به خود اختصاص می دهد.

بخش دیگری از نمک در رژیم خوراکی نیز از طریق سبزی ها فراهم سازی میشود که چیزی حدود ۱۲ درصد از سدیم دریافتی در روز را تشکیل میدهد. احتمالا تعجب کنید اما یادتان باشد بخش زیاد‌ای از نمک که از سبزی ها دریافت می کنید, از چیپسسیب زمینی یا سیب زمینی سرخ کرده هست.

کنسرو سبزی ها, کنسروهای سوپ بر پایه‌ی سبزی ها و سس‌های بر پایه‌ی سبزی ها هم میتوانند منابعی از سدیم باشند زیرا بعنوان نگهدارنده و مزه دهنده, حاوی نمک اضافی میباشند.سبزی ها تازه یا سبزی ها پخته شده بدون عامل افزوده, به طور طبیعی سدیم بسیار مقداری دارند.

آیا واقعا مصرف زیاد نمک زیان آور است؟

نمک و فشار خون

سدیم زیادی در رژیم خوراکی در اکثر موارد منجر به افزایش احتمال فشار خون بالا می شود. یکی از عملکردهای سدیم در بدن, تعدیل مایعات هست. سدیم, مایعات را در فضای خارج سلولی به خود جذب میکند یعنی سدیم اضافی میتواند حجم زیادی از آب در رگهای خونی را به خود جذب کند. این رخداد می تواند موجب افزایش فشار خون بشود.

مروری که در سال ۲۰۱۵ روی ۱۴ مطالعه انجام شد نتیجه گرفت هر یک گرم کاهش مصرف نمک در رژیم خوراکی, منجر به کاهش فشار خون سیستولیک شده بود.محققان استنباط کردند که کاهش مصرف نمک میتواند فشار خون را در مبتلایان به فشار خون بالا به خوبی کاهش بدهد.

تاثیری که سدیم روی فشار خون دارد می تواند در افراد متفاوت باشد. لزوما همۀ‌ی افراد, با مصرف سدیم اکثر, فشار خون‌شان بالا نمیرود. آنهایی که فشار خون‌شان تحت تاثیر سدیم هست, دلنازک به نمک تلقی شده و میتوانند با کاهش مصرف سدیم و رساندن ان به کمتر از میزان پیشنهاد شده, به سلامت خود کمک کنند.

نمک و احتمال مریضی‌های قلبی و عروقی

نمک چندان علوه بر افزایش خطر فشار خون بالا, میتواند باعث بالا رفتن خطر مریضی‌های قلبی و عروقی نیز بشود.اما تحقیق‌ها کاملا تائید نکرده‌اند که کاهش مصرف نمک میتواند از خطر مریضی‌های قلبی و عروقی کم کند. مروری در سال ۲۰۱۱ که کاهش مصرف نمک را با کاهش احتمال مریضی‌های قلبی و عروقی سنجش کرده بود آن گونه نتیجه گرفت که شواهد کافی برای ثابت تاثیر کاهش نمک بر پایین آوردن خطر مریضی‌های قلبی و عروقی وجود ندارد.

برخی شواهد نشان داده که مصرف سدیم در افراد شرکت کننده که دچار نارسایی قلبی بودند, افزایش احتمال مرگ و میر را به دنبال داشته هست.فشار خون بالا می تواند عاملی برای مریضی‌های قلبی و عروقی باشد, اما دلنازک بودن به نمک در افراد میتواند متفاوت باشد.

منبع: + +

شما احتمالا این مطالب را نیز دوست دارید...

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *